Czwartek, 21 listopada 2024

Oto dlatego wszyscy kradną materiały biurowe z pracy - włącznie z tobą

20 lipca 2020

Czy kiedykolwiek zabrałeś materiały biurowe do domu? Ukradłeś pracodawcy trochę długopisów i papieru na zajęcia dla dzieci z zakresu sztuki i rzemiosła? Używałeś drukarki biurowej do drukowania osobistych biletów na koncerty?

W niedawnej anonimowej ankiecie przeprowadzonej przez Papermate w ramach wprowadzenia nowego pióra, 100 procent pracowników biurowych przyznało się do kradzieży długopisu w pracy. Inni badacze akademiccy poinformowali, że aż 75% pracowników przyznało się do kradzieży materiałów biurowych w ciągu ostatniego roku.

Szkody w sensie ekonomicznym spowodowane przez te "drobne kradzieże" zostały wycenione na setki miliardów dolarów rocznie, mogą być odpowiedzialne za około 35 procent spadku zapasów organizacji rocznie i średnio 1,4 procent jej całkowitych przychodów.

Skoro więc te zachowania są tak szkodliwe dla naszej gospodarki, to dlaczego się nimi zajmujemy?

Kiedy rozpoczynasz nową pracę, pracodawca zazwyczaj składa ci szereg obietnic dotyczących zatrudnienia, które niekoniecznie są częścią twojej pisemnej umowy.

Wyobraź sobie, że twój pracodawca obiecał ci "elastyczne godziny pracy" i "koleżeńskie środowisko pracy". Składając te obietnice, Twój pracodawca stworzył zestaw oczekiwań. Oczekiwania te stanowią podstawę czegoś, co nazywamy umową psychologiczną.

Tak długo, jak długo twój pracodawca dotrzymuje swojej części umowy, będziesz szczęśliwym, zaangażowanym i lojalnym pracownikiem. Jedyną niedoskonałością tej sytuacji jest to, że rzadko istnieje. Wiemy, że z czasem postrzeganie przez pracodawców i pracowników tego, co zostało obiecane, może zacząć się rozpadać.

Złamane obietnice

W rzeczywistości wiele osób dostrzeże, że ich pracodawca odchodzi od swoich pierwotnych obietnic. W rzeczywistości około 55% pracowników twierdzi, że ich pracodawca złamał obietnice w ciągu pierwszych dwóch lat zatrudnienia, a 65% pracowników doświadczyło złamania obietnic w ciągu ostatniego roku.

Ostatnio naukowcy odkryli, że pracownicy doświadczają łamania obietnic w tempie tygodniowym, a nawet dziennym.

W tym momencie pewnie się zastanawiasz: "Więc jeśli tak często łamią swoje obietnice, muszą przynajmniej przeprosić za nie, prawda?" Niestety, szereg ostatnich ustaleń wskazuje, że pracodawcy prawie nigdy nie zauważają, że zrobili coś złego.

W związku z tym starają się oni usprawiedliwić lub skorygować swoje działania tylko w około 6-37% przypadków. Wydaje się więc, że pracodawcy dość często łamią obietnice, ale nie zdają się przyznawać do swoich błędów i nie interweniują, by zaproponować rozwiązanie.

Jeśli nas mylisz, to czy nie będziemy mściwi?

Ponieważ obietnice te są tak istotną częścią umowy o pracę, czujesz, że kiedy pracodawca je łamie, możesz wziąć to, co jest "słuszne".

Pracownicy, którzy doświadczają złamanych obietnic, zazwyczaj doświadczają serii bardzo intensywnych negatywnych emocji, takich jak złość, frustracja i oburzenie, co z kolei prowadzi do większego pragnienia dominacji, odwetu i wyrównania szans z pracodawcą.

Co więcej, naukowcy stwierdzili, że efekt ten był najgłębszy wśród tych, którzy byli doskonali w swojej pracy i oczekiwali sprawiedliwego traktowania, co oznacza, że najlepsi pracownicy organizacji są najprawdopodobniej "mściwi" w obliczu złamanych obietnic.

Niektóre badania wykazały również, że niektóre osoby wydają się lubić zachowywać mściwie, zwłaszcza gdy pełnią wyższe funkcje statusowe i czują się bardziej dominujące. Kiedy więc dodamy jedno i jedno razem, zauważymy, że połączenie "chęci odwetu" i "radości z podejmowania działań mściwych" prowadzi do pozytywnego wzmocnienia tego zachowania.

W związku z tym pracownicy są o wiele bardziej skłonni do zemsty w przyszłości, gdy stoją w obliczu złamanej obietnicy, ponieważ głównie doświadczyli pozytywnych konsekwencji swojego negatywnego zachowania.

Osiągnięcie równowagi jest krótkotrwałe.

Czy to oznacza, że opowiadam się za tym, abyś zachowywał się mściwie, gdy twój pracodawca złamał jedną lub więcej obietnic wobec ciebie? Oczywiście, że nie. Pozwólcie, że wytłumaczę to skrótem BRAIN: Benefits, Risks, Alternatives, Information and Nothing.

Po pierwsze, gdy doświadczysz złamanej obietnicy, cofnij się o krok i pomyśl o potencjalnych korzyściach wynikających z bycia mściwym w świetle ryzyka związanego z kradzieżą od pracodawcy.

Chociaż może to być słodkie uczucie wyrównać rachunki z pracodawcą, który złamał swoją obietnicę, wiemy, że hedoniczny haj "wyrównania" jest krótkotrwały. W rzeczywistości jest bardzo prawdopodobne, że wkrótce będziesz czuł się winny swojego złego zachowania.

Istnieje również ryzyko, że zostaniesz złapany i potencjalnie stracisz pracę. Więc zadaj sobie pytanie: "Czy to naprawdę jest tego warte?" Zamiast tego zastanów się nad alternatywami!

Jak już wspomniałem, twój pracodawca często nie zdaje sobie sprawy z tego, że złamał ci obietnicę. Jednak badania wykazały również, że można zmienić dynamikę, jeśli mówi się z szacunkiem.

Powiedz pracodawcy, którą obietnicę złamał i jak wpływa ona na Twoje funkcjonowanie i ostatecznie na wyniki organizacji. Pracodawcy często dobrze reagują na tego typu dialog - co najmniej w 52% do 66% przypadków - i starają się naprawić sytuację, przepraszając lub oferując wynagrodzenie.

Zanim jednak cokolwiek zrobisz, upewnij się, że masz wszystkie potrzebne informacje. Zadaj sobie pytania, takie jak:

  • "Czy ta złamana obietnica jest poza kontrolą mojego pracodawcy?"
  • "Czy koledzy doświadczyli tego samego złamania obietnicy?"
  • "Czy to pierwszy raz, kiedy coś takiego mi się przytrafiło?"

Im więcej masz informacji, tym lepiej możesz ocenić, co zrobić w tym przypadku: Niech ten jeden slajd, mówienie, proszenie o odszkodowanie, itp.

Ostatnie ustalenia sugerują, że istnieje większe prawdopodobieństwo wywołania reakcji, np. otrzymania przeprosin lub środków zaradczych, kiedy można wykazać pracodawcy, że celowo złamał swoją obietnicę. Ponieważ w ten sposób można wykazać, że ma on kontrolę nad sytuacją i tym samym może skorygować swoje niewłaściwe zachowanie.

Co więcej, jest bardziej prawdopodobne, że otrzymasz przeprosiny lub lekarstwo, jeśli możesz zaangażować inne osoby, które doświadczyły podobnego złamania obietnicy; moc jest w większej liczbie.

W końcu, i zanim cokolwiek zrobisz, zadaj sobie pytanie: "Czy to naprawdę jest tego warte?"

Może czasami nic nie robienie jest najlepszą rzeczą, jaką można zrobić w obliczu złamanej obietnicy. Nie mówię, że nie powinniście się wypowiadać, gdy jesteście świadkami lub doświadczacie niesprawiedliwości w miejscu pracy, lecz sugeruję, abyście wybrali swoje bitwy.

Decydując się na to, które aspekty umowy o pracę nie podlegają negocjacjom, a które są miłe, ale nie muszą, możesz uchronić się od konieczności poradzenia sobie z każdą złamaną obietnicą.

Moja rada to użycie Mózgu w obliczu złamanej obietnicy w miejscu pracy i wiedz, że zamiast wsadzać palce do szafy z zapasami, możesz się zgłosić po przeprosiny lub środki zaradcze.